Reisebrev fra Karibien

Alf Sverre også kjent som småbyfotografen har vært på ett 2 ukers cruise i Karibien. Dette er hans 9 cruise så langt og her deler han sine erfaringer og tips og ikke minst mange fantastisk flott bilder fra turen.

 

 

 

I november 2019 dro vi på vårt 9. cruise. Denne gang et 14 dagers cruise i sydlige Karibian. I de siste 10 årene har vi vært på cruise på Hawaii, flere ganger i det nordlige Karibian. De siste gangene i den sydlige delen.

 

 

Starten i 2010

Vi hadde hørt mye om mange som dro på cruise. Det eneste vi forbant med store båter var turen fra Kristiansand til Hirtshals. Vi var derfor spent på om vi ville trives en hel uke på en båt. Vi startet med det enkle først. Vi reiste med Royal Carebbean Cruiseline (RCCL) først noen ganger. Dette var store båter med mange passasjer og et program som inneholdt alt det du kunne drømme om. De siste gangene har vi ønsket å være på noe mindre båter som går inn til mindre øyer. Valget falt derfor på Celebrity Cruises som også er med i samme eiergruppe som RCCL.

 

 

Litt om oss.

Kona Else har vært kjøkkensjef i mange år. Det finnes knapt noe mer trivelig for henne enn å bli oppvartet på alle måter. Mat av høy kvalitet døgnet rundt, lugaren blir shinet 2 ganger i døgnet, ny havn hver dag og spise på restaurant hver kveld osv. For å si det på engelsk: «She loves it.»

Jeg er det vi kaller supersosial og elsker og bli kjent med folk fra hele verden. Jeg har i over 45 år jobbet som Administrasjonssjef så det å se og oppleve det organiserte livet om bord i båtene er spennende. I tillegg er kameraet med over alt så jeg kan dokumentere alt det flotte vi opplever på turene.

 

 

Cruise passer for alle aldersgrupper.

En av de store fordelene med å bruke et lokalt reisebyrå er at de kjenner oss godt etter å ha reist i mange år. Det var de som kom opp med ideen om å reise på cruise med litt mindre båter. Litt hadde det også sammenheng med at vi var blitt pensjonister og ønsket å dra på cruise på en litt roligere måte.

Cruise er allikevel noe som passer for alle aldersgrupper.  For de yngste er det en rekke aktiviteter som gjør at foreldrene kan nyte en velfortjent ferie fra en travel arbeidshverdag.

 

 

 

 

Gode forberedelser er viktig

Alle reiser krever gode forberedelser. Bestilling av turen, pass, ESTA, pakking osv.

På verdensplan er det over 350 cruiseskip med et omfattende reiseprogram. Det finnes et stort antall flotte turer i kalde og varme deler av verden. De største båtene tar over 6000 passasjer med et mannskap på i overkant av 2000. Når disse båtene drar på tur er det en hel by som kaster loss. Størrelsen er enorm med sine 17-18 dekk og en lengde på over 300 meter. Selv om mye folk er på tur så er det nok av plass som tilsvarer rundt 40-50 fotballbaner.  Fordelene med de store båtene er bl. annet at underholdningen er av enda bedre kvalitet enn på de mindre. Ellers er mye likt som på de mindre båtene.

Det ligger også mye på nettet om reiser som folk har vært på. Ikke minst ser vi mye på Youtube og Facebook i forkant av våre turer. Dessuten kjenner vi mange reiseglade fra vår region som gjerne forteller om sine turer.

 

  

 

 

Turen til Karibien i november 2019.

De fleste reiser på 1 ukes cruise. Da er båtene gjerne i land 4-5 ganger og har et par dager i sjøen såkalt cruisedager.  Vi valgte i november 2 x 7 dager. Det var 2 separate cruise som var slått sammen til 1. Reiserutene hver uke var forskjellig.

Celebrity Summit som vi reiste med denne gang ble bygd i 2003 og totalrenovert i 2018. Den har plass til 2300 passasjerer og et mannskap på 900 hvorav 600 jobber med alt som har med mat og drikke å gjøre. Båten oppleves som stor, selv om den er langt mindre enn de største RCCL-båtene.

 

Cruiseselskapet Celebrity passer oss utmerket ut fra flere forhold. Menyene om bord blir bestemt sentralt i Miami for alle RCCL-selskapene.  Det betyr at den gode kvaliteten blir beholdt på alle båtene. Svært mye av maten blir laget ombord. I et meget stort og velorganisert kjøkken blir det servert over 14000 måltider hver dag. Et stort bakeri er et ekstra pluss som serverer varmt bakverk fortløpende.

Båtens mat og drikkebudsjett er meget stort. På en ukes tur går det med 9 fullastede semitrailere. For båten koster det nær 500.000kr. pr. dag.

Underholdningen om bord holder høy standard selv om de flotteste showene naturlig nok blir vist på de største båtene.

 

 

 

 

 

Våre rutiner på en vanlig cruisedag dvs. uten landligge

Jeg står opp ved 6 tiden. På øverste dekk er vi en liten gruppe som fotograferer soloppgangen og flere er i gang med morgengymnastikken på den lille løpebanen.  De to første timene er alltid spesiell.  Det er da både medpassasjerer og betjening har best tid for en god prat.

Kl. 0800 er det frokost. Her har vi 3 hovedvalg: Servering på lugaren, i restauranten eller i den store cafeen på nest øverste dekk. Fordelen med de to første alternativene er en rolig start på dagen. I cafeen er det mer hektisk. Fordelen er at det går raskere, spesielt er det kjekt på dager vi har landlige og vi skal på utflukter.

Fra 10 til 12 er vi på soldekket. Strikker, leser og ellers gjør vi minst mulig. Mellom 12 og 13 er det en lett lunch. Viktig å spise litt lite for å ha god plass til middagen på kvelden. Det blir gjerne en salat med ferskt brød.

 

   

 

Kl. 16 – 18 er vi fast på bakerste dekk. Her pleier det å være en liten konsert. Veldig kjekt å snakke med passasjerer og nyte den flotte solnedgangen ved 18 tiden.

Kl. 18-19. Avslapping på lugaren, dusj og oppkledning for middagen i hovedrestauranten.

Det er ikke spesielle kleskoder, men til middagen blir det oppfordret til å gå i alminnelige pene klær. For min del passet det bra med pene bukser, skjorte og slips. Else stilte i flotte kjoler.

Middagen er den 3 retters. Varierer hver kveld. Høydepunktet var på torsdagene. Da ble det servert hummer til hovedrett. De andre dager varierte det mellom ulike type kjøtt og fisk.

Det er en utfordring å holde vekta nede. Det serveres mat ombord 24×7.

Det er underholdning av meget høy kvalitet hver kveld i den store konsertsalen. Det er 2 like konserter hver kveld slik at du kan velge å gå før eller etter middagen.

Vi pleier å avslutte kvelden ved 24 tiden.  Må ha litt søvn også.

 

 

 

 

Våre rutiner på dager med landligge.

På vårt cruise med Celebrity Summit så var vi i land 5 ganger pr. tur. Båten beveget seg fra øy til øy på kvelden og natta. På dagen lå båten i havna hele dagen. Vi ankom den nye øya ved 8 tiden og gikk igjen ved 17 tiden.

Rutinene enten vi er på sjøen eller ligger ved land er nokså like.  Hovedforskjellen er at vi som regel går i land enten for å dra på utflukt eller for å ta en tur rundt i havnebyen.

All mat spiser vi om bord.  Det gjør vi for at det er sikres helsemessig og naturligvis er billigst.

Vi passer alltid på å ha mye vann med oss for å drikke. Det er veldig varmt selv i november. Ca. 30 grader i vann og i lufta.

 

 

Reiseruten.

Vi reiste fra Norge på torsdag den 7.11. med fly fra Kjevik, via Schipol, Atlanta og Puerto Rico. Reisetid 1 døgn. Hjemturen gikk via New York, Schipol til Kjevik. Det er langt å reise. Det anbefales derfor sterkt å legge inn 2 døgn på hotell i byen der båten går fra. Tiden brukte vi til shopping av klær og fotturer.  Tiden om bord var 14 dager.

Siste dag dro vi fra Celebrity Summit ved 9 tiden etter å ha spist frokost. Så gikk turen rett til flyplassen.  Herfra tok det nesten 1 døgn før vi var hjemme.

Tidsforskjellen mellom Puerto Rico og Norge er 5 timer. For oss er det lettere å snu døgnet på utreisen. Det tar litt lengre tid ved hjemkomst.

 


Uke 1 i Sørlige Karibien.

Vi var innom følgende øyer den første uken:

San Juan – Puerto Rico
Tortola – B. Virgin Island
Philipsburg – St. Maarten
Roseau – Dominicia
Bridgetown – Barbados
St. George’s – Grenada
San Juan – Puerto Rico

 

 

 

 

Uke 2 i Sørlige Karibien.

San Juan – Puerto Rico
Charlotte Amalie – St. Thomas
Basseterre – St. Kitts & Nevis
St. John – Antigua
Castries – St. Lucia
Bridgetown – Barbados
San Juan – Puerto Rico

 

 


Litt om øyene

Felles for de fleste øyene er at navnet begynner med St.  Det betyr «Helgen». Mange av øyene har vært kolonisert av europeiske land som England, Frankrike, Nederland og Danmark i tillegg til USA. Den store interessen for de ulike øyene har med naturressursene å gjøre og da i særdeleshet sukker.

Det er stor forskjell på levevilkårene på øyene fra de rikeste til de fattigste. Turistnæringen betyr enormt mye. I tillegg er det mange fra øyene som arbeider om bord i cruiseskipene.
De øyene som vi besøkte denne gang ligger alle i den sydøstlige delen av Karibien.  Mange har vært hardt rammer av de kraftige orkanene som har rammet øyene. Heldigvis er det sjeldent at de kraftige vindene treffer øyene i orkansesongen på høsten.

 

 

St. Maartin
Vi har besøkt St. Maartin mange ganger. Der har vi vært på flere rundreiser. Det som allikevel er hovedattraksjonen for en fly-interessert person som meg er å besøke Prinsesse Juliana internasjonale flyplass. Her har vi den berømte stranda der folk nærmest blir blåst på sjøen når flyene letter. I tillegg er flyenes landinger spesielle med kun få meter mellom landingshjul og de som ser på. Restauranten på stranda har god oversikt over hvilke fly som skal lande og tidspunkt.  Det spesielle med øya er i tillegg at den er delt i to med en Nederlandsk og Fransk del.

 

 

Grenada
Den sydligste øya vi besøkte denne gang var Grenada. Øya er kalt Krydderøya. Det har sammenheng med den store produksjonen av krydder. Øya har en interessant og litt spesiell historie. Bl. annet invaderte USA øya i 1983.

 

 

 

Antigua
Dette er favorittøya. Med 365 strender – 1 for hver dag i året, så er øya helt spesiell.
En hel dag på Valley Church Beach er magisk. Et lite tips: Kjøp gjerne kald drikke plassert ned i en bøtte full av is.  Ren nytelse.

 

 

 

 

Utflukter på øyene.

Det går fint an å bestille utflukter på de forskjellige øyene på forhånd. De kan gjøres via reisebyrået eller cruiseselskapet. I tillegg kan turene lett bestilles om bord.

 

For vår del gjør vi det på litt forskjellig måte. De fleste av våre utflukter har blitt bestilt i havnene ved ankomst. Det har mange årsaker: Litt om vår dagsform, rimeligere og så vet vi litt mer om øyene når vi ha kommet dit. Kjekt også å spørre våre medpassasjerer om deres erfaringer med tidligere besøk på øyene.

Tilbudene på hvert stoppested er mange og innholdsrikt. Her må hver velge hva som passer. For vår del har vi prioritert noen øyer på forhånd.

 

 

 

Masse god informasjon på Tripadvisor, google og NRK.
Rett før vi dro så hadde NRK en serie fra Karibien kalt:  Team Bachstad på tur. Den var veldig nyttig. I tillegg har matkanalen nr. 27 mange gode program om mat i Karibien.

Under forberedelsene så vi også en god del på Tripadvisor, Youtube og Google. Mye flott info å hente her.

Et lite tips: Bruk gjerne god tid på forberedelsene, kos deg masse i ditt tempo på turen og fortell alle ved hjemkomst om hvor kjekt du har hatt det. Du kommer aldri til å gå tom for noe å snakke om.

 

 

En god del nytting informasjon:  

 

Klær:
Vi hadde med oss 2 store kofferter.  Vi pakker så lite som mulig. Det går fint å vaske undertøy m.m. underveis. Viktig med god plass i kofferten ved utreise. Må alltid ha plass til shopping.

Til daglig går vi med lette fritidsklær eks. T-skjorte og korte bukser. På kvelden kledde vi oss alminnelig pent. Mange cruisebåter har 2 formelle kvelder kalt Captains Dinner. Da kler vi oss i dress og festkjole.

Vi har opplevd noen ganger at bagasjen har uteblitt. Lurt derfor å pakke litt undertøy og medisiner i håndbagasjen. Da er det også veldig bra at vi som regel har 2 netter eller mer før cruiset , slik at  vi får bagasjen i god tid før vi går om bord på skipet. Denne blir da levert til oss på hotellet vi bor på.

 

 

Ut og inn av båten:
Når vi går i land så blir vi sjekket ut og inn. Vi bruker et kort som vi har fått utdelt ved ankomst. Det brukes i tillegg til å låse seg inn i lugaren og til kjøp om bord.

Båten venter ikke på deg når om du kommer for sent så det er viktig å være tilbake til båten i god tid før avgang.

Vi sjekker tidlig inn på båtene når vi skal på cruise. Normalt kan det skje ved 13-14 tiden avhengig av når båten forlater havna.

 

 

Betaling om bord:
Du bruker ikke kontanter om bord. Kortet som du har fått ved ombordstigning brukes. Når du forlater skipet siste dag så blir kontoen din belastet. Hvor mye du bruker om bord kan du sjekke på TV-skjermen i lugaren.

 

 

Tips.

Hva du skal betale i tips om bord får du opplyst av reiseselskapet. Det vanlige er å betale tips som en del av cruise-fakturaen til reisebyrået.

I tillegg er det gjerne noen du har lyst å gi litt ekstra f.eks. den som har ansvaret for at lugaren din er ryddig og fin til enhver tid.

For mange cruiseselskap er det også vanlig at det tilbys drikkepakker ved bestilling. Det blir ofte rimeligere enn å bestille det om bord.

 

 

 

Sykdom om bord.

Vi er mange om bord i cruiseskipet så sykdom kan forekomme. Det finnes håndvask-dispensere over alt. Viktig å bruke de mange ganger til dagen. Nå i november fikk jeg testet litt av rutinene. 2 dager inn i cruiset røk en av jekslene. Det var egentlig ikke en stor sak, men tunga var stadig borti i tanna og etter hvert ble den sår. Jeg tok kontakt med legevakten om bord. Den var betjent av 2 leger og 2 sykepleiere.

Jeg fikk veldig god oppfølging. De ordnet med tannlegebehandling på Barbados. Jeg ble kjørt rett fra båten og til tannlegekontoret og tilbake. 2/3 deler av mine utgifter til tannlegen ble betalt av forsikringsselskapet ved hjemkomst.  Min lokale tannlege var godt fornøyd med kvaliteten på det som hadde blitt gjort.

Det som var litt krevende var å fylle ut en god del skjema. I USA spesielt er de veldig opptatt av å dokumentere alt mulig. De vil gjerne unngå å komme i ansvarsposisjon.

Et tips er å alltid ha med reseptbelagte medisiner fra hjemlandet. Det er ikke sikkert at de kan skaffes når du er på reise i utlandet.

 

 

Økonomi

Vår erfaring er at det koster penger uansett hvor du drar på ferie enten det er inn- eller utland. Fordelen med cruise er at du får veldig mye for pengene.  Skulle du ha gjort det samme på land så hadde det etter vår vurdering blitt mye dyrere.

På et cruise kan du spise så mye du vil til alle døgnets timer. Du reiser mange kilometer i løpet av 1 uke. Du får oppleve nye steder nærmest hver dag. Det er mye flott underholdning både på dag – og kveldstid. På land er valgmulighetene store. Du kan selv gå fine turer eller melde deg på mange av de flotte utfluktene som arrangeres.

Prisene varierer med årstiden. Normalt er flyprisene høyere i sommermånedene enn resten av året. I tillegg kan prisene på cruiset varierer gjennom året.

Det er mye tilbud som kommer fra cruiseselskapene. Det kan til tider være vanskelig å holde oversikten. Der er det godt å ha med et reisebyrå i vurderingene.

 

 

Alt går ikke etter planen

Selv om du har planlagt alt rundt reisen veldig godt så skjer det ofte litt uventede ting. Fly blir forsinket. Bagasjen uteblir. Sykdom, Tyveri eller skade på fotoutstyr osv.  Gode forberedelser, et godt forsikringsselskap, dyktige cruiseselskap og ikke minst godt reisebyrå har på alle våre turer gitt oss den tryggheten som vi trenger for å få en god reiseopplevelse.

 

 

En liten oppsummering og et godt råd.

De første turene var på sommeren. Da reiste vi sammen med mange som hadde kort ferie i likhet med oss. Tempoet i båten er mye høyere. Alt skal rekkes på kort tid. De skal være med på alt enten på båten eller om bord i båten.

Vi fant fort ut at vi måtte finne våre egne rutiner.

Cruise handler mest om å slappe av. Uansett alder ta det med ro. Det gjør ingenting om du rett og slett har dager der du slapper helt av. Dropp gjerne å gå i land – spesielt dersom du har besøkt øya før. Du finner fort ut at de fleste har gått i land og du har båten nesten alene.

Når du har reist noen gang får du litt høyere «status».  Du føler deg litt ekstra verdsatt fordi du sammen med 100 andre har reist litt flere ganger enn andre. Den følelsen har du helt til du møte mange som har reist 10 ganger mer enn du. Allikevel kjekt å hilse på kapteinen flere ganger under cruiset. Det å bli verdsatt er alltid kjekt.

For oss har det også vært en stor fordel å reise med de samme cruiseselskapene. Du får noen fordeler av det i tillegg til at du kjenner igjen rutinene om bord. I 2021 skal vi på et 15 dagers cruise. Da går turen fra California – gjennom Panamakanalen og til Florida. Alltid kjekt å ha noe se fram til!

For oss handler cruise mye om å ha kvalitetstid sammen. Det påvirker forholdet ekstra godt når vi er på tur og glimtet i øynene er ekstra sterke i mange måneder etter hjemkomst.

Hilsen Else og Alf Sverre Torgersen